Werkconferentie RW-POA

Krapte op de arbeidsmarkt? Denk om, doe anders!

De arbeidsmarkt in Rivierenland verandert razendsnel. Voor werkgevers, onderwijsinstellingen en overheden biedt dat volop kansen en uitdagingen, zo bleek tijdens de Werkconferentie Onderwijs en Arbeidsmarkt in de Gelderlandfabriek.

Maandag 5 maart gingen ruim 80 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, onderwijs en de overheid met elkaar in gesprek om daadkrachtige oplossingen te ontwikkelen voor de steeds krapper wordende arbeidsmarkt.
De werkconferentie werd georganiseerd door RW-POA Rivierenland en de gemeente Culemborg in samenwerking met andere gemeentes, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven.

Verschillende vragen kwamen voorbij, zoals hoe gaan werkgevers om met krapte? Hoe werven en binden zij nieuw talent? Hoe school je nieuw talent? En hoe bind je je medewerkers aan je organisatie?

De werkconferentie werd geopend door Collin Stolwijk, de Culemborgse wethouder en Ben Brink, die naast wethouder in Tiel ook voorzitter is van het Regionale Werkbedrijf en het Platform Onderwijs en Arbeidsmarkt in Rivierenland (RW-POA Rivierenland).
Na deze opening startte de werkconferentie met een energieke presentatie door het team van ‘Omdenken’. Leer denken in nieuwe mogelijkheden en niet in problemen. Gebruik de energie van het probleem voor een nieuwe oplossing.
Hierna gingen de deelnemers aan vijf gesprekstafels in discussie over het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Tijdens de gesprekken zijn deelnemers met waardevolle oplossingen gekomen en zijn er nieuwe verbindingen gelegd. De opendeurenroute werd voorgesteld: bedrijven zetten hun deuren open voor werkzoekenden die niet goed weten bij welk bedrijf ze het beste kunnen gaan werken.

De ontwikkeling van competenties wordt steeds belangrijker in een wereld waarin het vak dat je vandaag leert, niet meer bestaat als je van school komt. Flexibiliteit, ondernemerschap, creativiteit en een open mind zijn belangrijke competenties in een arbeidsmarkt die volop in beweging is.